An in Afrika

Sunday, October 08, 2006

Het eten hier!

Niet zoals in België,maar ik verhonger echt niet.
Regelmatig rijst met een vleesbouillon, groentensaus of arachidesaus. Vrij vettige, maar wel lekker en spotgoedkoop. 1€ = 665.6CFA en een rijstgerecht met saus heb je al voor 150CFA.
Too met een sausje waarij de saus het gerecht lekker maakt. Too heeft geen uitgesproken smak en is gemaakt van fijgestampte mais met water gemengd.
Injam is een groente die een beetje smaakt als aardappelen. Het si alleen veel goedkoper want aardappelen zijn hier schaars en duur. Toch eet ik hier op restaurant elke week een keertje frietjes, dus dat moet ik al niet missen. Injam wordt ook klaargemaakt zoals aardappelen: gewoon gekookt, gefrituurd of als puree. Ook de gefrituurde bakbananen of beignets zijn veel geziene tussendoortjes of bijgerechten. Per beignets betaal je dan 20 CFA ofzo die je in een plastiek zakje of stukje papier meekrijgt.
Op school krijgen we enkel rijst of too met een drupje saus als middageten. Dat is echt heel erg, vooral voor de kinderen die thuis niet veel krijgen wat hier meestal het geval is. Ook over de hygiëne is niet te spreken. Vooral niet nadenken. Het wordt lang gekookt.
's Morgens krijgen ze ook een ontbijtje en dat is een stukje stokbrood van een 8cm of yoghurt of zoete rijstmelk of chocomelk.
Wij,de vrijwilligers, kopen op straat enkele tomaatjes, komkommers om toch een beetje groenten te hebben bij de rijst.
's Avonds eet ikregelmatig een zeflbelegd broodje. Je vindt hier geen brood zoals bij ons, enkel stokbrood voor 100 a 125 CFA. Dit met tomaatjes, komkommer en een la vache qui rit kaasje. Ge weet niet hoe goed dat hier kan smaken.
Af en toe maak ikzelf groentensoepof stoof ik groentjes met een beetje pasta en anders gaan we op restaurant of eten we langs de kant van de weg een schoteltje. Veel kan ik thuis niet koken , want ik kan niks bewaren zonder koelkast.
Voor 1500 a 2000CFA heb je een brochette met lekker vlees of vis met ajuin, tomaatjes en frietjes. Stel je van het aantal groeten niet te veel voor, maar ze zijn er al.
Tussendoor koop ik dikwijls een zakje yoghurt of fruit. Voorlopig nog geen mango's, maar veel bananen, pomme cannel, papaya, ananas. Appels vind je hier ook maar zijn erg duur. Ook de guava's zijn erg lekker. De appelsienen zijn vrij droog, dus daar hou ik minder van.
Eigenlijk ben ikbest tevreden over het eten. Het meest mis ik mijn fruitsap. Raar,maar waar ik drink hier elke dag cola en veel water. Om mezelf te verwennen kan ik in marina market, een winkel met veel dure ingevoerde spullen) wel veel vinden, maar dat probeer ik te laten. Het is ook duurder dan bij ons. Als de nood het hoogst is, zal ik eens chocolade gaan halen, maar tot nu toe heb ik geen chocolade gegeten. Wel chocomelk (melkpoeder, chocpoeder en water, neen, geen choco zoals in de werf met warme melk en brokjes chocolade) gedronken of kleine koekjes gekocht van hier. Dat is voor in maart. Daar kan ik al naar uitkijken.
warme (36° en tot 48° in de vlakke zon) groetjes,
An

0 Comments:

Post a Comment

<< Home