An in Afrika

Tuesday, December 05, 2006

de koer waar ik woon

Ikwoon in Lafiabougou een deel van de stad dichtbij het vliegveld. Een beetje afgelegen en niet gemakkelijk te bereiken, want vele taxi's vinden het een uithoek van de stad en vragen meer geld om tot daar te rijden.
ik heb 2 kamertjes op een koer. Een kamer met een bed (met muskietennet heel belangrijk, maar begint te beteren. Met de koudere wind zijn er minder muggen) en een kast. De andere kamer is mijn salonneke met twee zeteltjes een tafeltje en voorraadkastje en een kookvuur waarop ik af en toe mijn eigen potje kan koken of water kan opwarmen voor een theeke of chocomelkske. Meestal zit ik buiten op de koerin mijn zeteltje te lezen, schrijven, tekenen,... Zo kan ik de anderen ook een beetje zien en beleef je hetafrikaanse leventje meer.
Er zijn nog 5 andere woningen. Douche en wc en waterkraan zijn gemeenschappelijk alsook de afrikaanse keuken (dieik niet gebruik).
1 Kadidjatou en Idriss met baby Al Maghiet.
Ze spreken frans.Met hen heb ik dus ook het meeste contact.
2 Onoeré: een man alleen. Zijn vriendin komt af en toe koken en de wasdoen, maar veel meer dan "dag" wordt er niet gezegd. Zijn vrouw en kind wonen in Ouaga, maar hij werkt hier in Bobo, dus woont in de week hier.
3Drissa met 3 vrouwen: Djenouba, Sara en Aminata en een 1à12 tal kinderen. Ik weet het nog altijd niet zeker. Er zijn altijd zoveel kinderen en mensen die er voor enkele dagen weken wonen en dan weer vertrekken??? Wie hoort er nu tot de familie en wie niet?
4 Fatimata en Jakoeba met de pasgeboren (ondertussen al 5weken) baby,Assiatou. Ze spreken enkel Ioula enzijn nog heel erg jong (17 jaar), maar heelvriendelijk en altijd lachende mensen.
5 Brahim:man alleen, familie van het grote gezin.
Altijd weliets tehoren of te zien op de koer, zelfs 's nachts (voor mij toch). 4u30 is er soms al een vrouw op om te koken en de koer te borstelen. Ze zijn de mais al aan het fijnstampen, kleren aan het wassen,... Ook de afrikaanse feuilletonmuziekjes ken ik al vanbuiten, want die hoor ik hier elke dag enkele keren. De tv staat hier heel de dag aan. Daarnaast heb je kan ook de huilende of schreeuwende kinderen (want hier zijn er een paar die hun pette kunnen hebbenen een goei flots verdienen), de zingendeKalidoe (een van de meisjes), brommerkes, het afrikaanse taaltje,... Alé, een hele belevenis op de koer.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hoi An,
De eerste keer dat ik iets schrijf maar heb al altijd met veel plezier je belevenissen gelezen.Je bent er precies toch goed terecht gekomen.( naar Afrikaanse normen dan )
Ik krijg zo zin om ook eens terug te gaan, dat cultuurverschil is toch echt wel een belevenis hé !?
Hier winderig en nat, dwz dat de snottebellen en hoestbuien van ons Wardje ons om de oren vliegen. Verder wel een flink bazeke. Net 6 maanden geworden dus ook tijd om naast moedermelk wat anders te eten. Groentenpap wilde van geen kanten lukken ( dat ventje weet niet wat een luxe dat is ) maar fruitpap gaat er wel vlot in.
Hij wacht nog steeds vol ongeduld op uw eerste babysitsessie !

Nog veel plezier en werklust, ge zijt goe bezig !
Heel veel groetjes,
Kathleen, Rudi en Ward

3:09 PM  

Post a Comment

<< Home