An in Afrika

Saturday, November 04, 2006

Nog enkele weetjes

Wist je dat...
*Er kindjes zijn die nog nooit cola gedronken hebben en dus heel gekke gezichten trekken bij het proeven en voelen van het geprikkel.
*Een gehandicapte man een bar met verse fruitsapjes heeft geopend in Bobo. Net wat ik zocht en een beetje miste: een goed fruitsapje. Ik ben al vaste klant.
*Er zijn ongelooflij veel fietsers en brommertjes op de weg. Auto's zijn er niet zoveel en toch gebeuren er ongelooglijk veel ongelukken. Gelukkig rijden ze hier niet te al te snel. Ze zouden alleen iets beter moeten uitkijken en vooral op de juiste plekken stappen of rijden. Dat zou al helpen.
*alle groene "autootjes" zijn taxi's en die rijden hier heel veel rond. Je betaalt net geen halve euro om ergens in de stad te komen. Er is wel niet veel heel meer aan de auto. Alle knopjes zijn afgebroken. De deuren kunnen meestal of alleen langs binnen of alleen langs buiten worden geopend. De ramen gaan meestal niet meer dicht, als die er nog zijn. Dikwijls is de voorruit ook gebarsten. Soms valt de uitlaat eens op de grond of valt er een ander onderdeel van de auto. Soms zit je ook met 2 naast de chauffeur en 4 achteraan. Een hele belevenis dus! Leve de fiets! Op de grote wegen toch.
*Vorige week is mijn buurvrouw bevallenvan een meisje. Naam hebben ze pas na een week gegeven: Assiatou. Het lijkt wel een blanke. Ze moet nog een beetje zonnen, denk ik. Ik heb een stuk zeep cadeau gedaan zoals hier de gewoonte is, want hygiëne is heel belangrijk!
*Een vrouwtje om 6u à6u15 's morgens brood komt verkopen (op sommige dagen toch! Je weet nooit op voorhand of ze er zal zijn of niet.)
*Alles hier in zakjes wordt gedaan. Yoghurt, bissap of andere sapjes, in zakjes ingevroren. Je bijt een gaatje in het puntje en drinkt het leeg. Gefrituurde bananen of beignets krijg je ook mee in een zakje. Zelfs overschot van rijstschotel in een restaurant kan in een zakje gedaan worden om mee naar huis te nemen.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hallo an,

we zijn er eindelijk toe geraakt om je verhalen uit Afrika te lezen en ik moet zeggen: ik ben er aan begonnen en heb in één keer direct alles doorgelezen! de cultuurverschillen zijn wel heel fascinerend en gewone zaken waar we anders nooit bij stil staan, lijken nu opeens niet meer zo gewoon.

proficiat met je werk daar, je werkt mee aan de toekomst van vele jonge mensen die ondermeer door jou werk ooit zelf een stapje in de wereld zullen kunnen zetten en zelf iets ondernemen. Daar mag je fier op zijn!

groetjes van uw neefjes, Gunther en Bert

3:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hey An,

Ik vond jou laatste bericht "weetjes" ook best interessant!
Wens je buurvrouw maar een dikke proficiat met haar dochtertje en pas daar maar op op de baan!

Lize

7:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hoi An,
je verhalen zijn absoluut boeiend,we lezen ze hier met plezier!
Vandaag toch even reageren,want in je "weetjes"verhaal herken ik heel wat dingen die ik herken van bij Kris in Curaçao. Die fruitsap winkeltjes had je daar ook en we hebben er ons vaak aan tegoed gedaan, heerlijk fris en lekker. Die puntzakjes herken ik ook,want daar werd water in verkocht. Toen we daar eens meededen aan een wedstrijdje (om 6u s' morgens!) kreeg je onderweg ook van die puntzakjes met water. Gek hé hoe op zoveel duizenden kilometers afstand en in een totaal andere cultuur, mensen opdezelfde slimme oplossingen komen.
Een dikke proficiat aan de kersverse mama!
heel veel knuffels voor jou vanwege je fanclub uit leuven.

1:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Anneke,

manmanman wat is het làng geleden dat ik nog van me liet horen. 't Is een beetje schandalig hè!
Ik heb met véél plezier mezelf na enkele weken opnieuw weer geüpdatet. De foto's zijn schitterend. Komen er nog meer?
Ik ben er zeker van, aan je verhalen te lezen, dat het je daar absoluut bevalt.
Wees voorzichtig, daar, en tot mails hè!
Dikke zoen
Stephanie (die van 't Balanske)
x

11:00 AM  

Post a Comment

<< Home